composer, pianist, music theorist



UNDERGRADUATE RESEARCH ADVISING

mab_2015_7t.jpg
These are the undergraduate research projects I have been advising since 2006 at the State University of Maringá-Paraná, Brasil:

Undergraduate Research Projects with student fellowship grants (PIBIC)


  • 08/2019 - 07/2020. Francisco Alves de Oliveira. A Cybernetic Garden in Shambhala: the creation of a virtual, automatic and infinite sound/musical environment, algorithmically synthesized by computer means (Um Jardim Cibernético em Shambhala: criação de um ambiente virtual sonoro-musical meditativo automático e infinito, sintetizado algoritmicamente via computador). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2017 - 07/2018. Eduardo Figueiredo de Carvalho. Development of multimedia pedagogical materials for the online asynchronous learning and teaching of Introductory Tonal Harmony, fundamented by the cognitive theory of multimedia learning (Desenvolvimento de material didático multimídia para o ensino-aprendizado online assíncrono de introdução à Harmonia Tonal Musical, com fundamentação na teoria cognitiva do ensino-aprendizagem multimídia). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2016 - 07/2017. Marion Cleiton de Almeida. Design and application of psychoacoustical listening experiments to assess the pertinence and validity of the mathematical models for paradigmatic harmonic properties created by the research project 6182/2014 (Desenvolvimento e aplicação de experimentos auditivos psicoacústicos para aferir a pertinência e a validade de modelos matemáticos de propriedades harmônicas paradigmáticas criados pelo projeto de pesquisa docente 6182/2014). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil.
    This work has been awarded the first prize among the best studies in the Humanities at the XXVI Annual Meeting of Undergraduate Research (XXVI Encontro Anual de Iniciação Científica - EAIC), Maringá-PR, Brasil, 2017
    .


  • 08/2015 - 07/2016. João Paulo Costa do Nascimento. Study and commented reconstruction of the modulatory musical examples from the 18th-century treatise Llave de la Modulacion by Antonio Soler, by means of the tools and analytical methodology of the modern Functional Harmony (Estudo e reconstrução comentada dos exemplos musicais modulatórios constantes do tratado setecentista Llave de la Modulacion de Antonio Soler, realizados por meio do ferramental e da metodologia analítica da Harmonia Funcional contemporânea). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2015 - 07/2016. Adoniram Efraim Franchetti. The analytical methodology of the modern Functional Harmony as a tool to explain the chromatic musical writing techniques of the renaissance composer Carlo Gesualdo da Venosa (A metodologia analítica da Harmonia Funcional contemporânea como ferramental para elucidar a técnica cromática de escrita musical do compositor renascentista Carlo Gesualdo da Venosa). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2014 - 07/2015. Camila Fernanda Silva de Souza. Organization, methodological uniformization, and digitalization of the archives of structural analyses of musical repertoire created by the research project 1423/2010 (Organização, uniformização metodológica e diagramação digital dos arquivos de análise estrutural de repertório musical criados pelo projeto de pesquisa 1423/2010). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2012 - 07/2013. Daniel de Melo Silva. The innovations of tonal harmonic writing proposed by Claude Debussy and their relationship with the musical concepts of Impressionism and Symbolism (As inovações de escrita harmônica tonal propostas por Claude Debussy e sua relação com os conceitos musicais de Impressionismo e Simbolismo). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2011 - 07/2012. Rodrigo Flamarion Godinho Miranda. Musical Minimalism: definition, structure, concept and importance for today's Music (O Minimalismo Musical: definição, forma, conceito e importância para a música atual). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2010 - 07/2011. Emanuel Vasconcelos Isidoro da Silva. Construction of a virtual javanese gamelan with the visual programming environment PureData, playable in real-time via machine-human interfaces (Construção de um Gamelão Javanês virtual no ambiente de programação visual Pure Data, exequível em tempo real via computação física). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2009 - 07/2010. Emanuel Vasconcelos Isidoro da Silva. The creative process and the musical language of the composer Pierre Henry, analyzed through his 1968 work Apocalypse de Jean (O Processo criativo e a linguagem musical do compositor Pierre Henry, analisados através de sua obra Apocalypse de Jean, de 1968. Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2008 - 07/2009. Mauricio Perez. Creation of technical and bibliographic documentation for the research project SICPDS-FA/UEM and its Laboratory for Audio Research and Production (LAPPSO-UEM) (Criação de documentação técnica bibliográfica para o projeto de pesquisa SICPDS-FA/UEM e seu Laboratório de Pesquisa e Produção Sonora (LAPPSO-UEM) ). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil.


Undergraduate Research Projects without fellowship grants (PIC)


  • 08/2017 - 07/2018. Ana Clara Carrijo Martins. Implementation and testing of an online multimedia application in Javascript for the administering and automatic correction of exercises of harmonic homophonic writing in four voices as a component for the online asynchronous learning and teaching of Introductory Common-Practice Tonal Harmony (Implementação e teste de um aplicativo online multimídia em Javascript para a aplicação e correção automática de exercícios de encadeamento harmônico homofônico a 4 vozes como componente de ensino-aprendizado online assíncrono de introdução ao estudo da Harmonia Musical de prática comum). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2011 - 07/2012. Emanuel Vasconcelos Isidoro da Silva. The first movement of Piotr Ilitch Tchaikovsky's Fourth Symphony in F minor, Op. 36: a study on the mutation of the classical sonata form, adapted to the Extended Tonality (O Primeiro movimento da Sinfonia nº4 em Fá menor, Op. 36, de Piotr Ilitch Tchaikovsky: estudo da mutação da Forma Sonata Clássica adaptada ao Tonalismo Expandido). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2009 - 07/2010. Mauricio Perez. Creation of a computational model of a modular analog synthesizer using the visual programming environment PureData (Criação de um modelo computacional de um sintetizador modular analógico no ambiente de programação visual Pure Data). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil;


  • 08/2008 - 07/2009. Erico Bondezan. The study of music theory treatises from the 15th, 16th and 17th centuries as a tool to the analysis and interpretation of the musical repertoire of the Renaissance (O estudo de tratados teóricos dos séculos XV, XVI e XVII como ferramenta de análise e interpretação de repertório musical renascentista). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil.
    This work has been awarded a prize as one of the best studies in the Humanities at the XVIII State Annual Meeting of Undergraduate Research (XVIII Encontro Anual de Iniciação Científica - EAIC), Londrina-PR, Brasil, 2009
    .


  • 08/2008 - 07/2009. Cristiano Americo de Oliveira. Comparative analysis of the historical principles of voice leading (Análise comparativa dos princípios históricos de condução de vozes). Universidade Estadual de Maringá. Maringá-PR, Brasil.


Undergraduate Senior Thesis Advising





(viewed 4351 times)
© Copyright 2023 by Marcus Alessi Bittencourt. All rights reserved.
Warning: Unauthorized reproduction or commercial use of all contents of this site is prohibited by Law and subject to criminal prosecution.